Súčasná drogová situácia v spoločnosti:
- najprísnejšie tresty za držbu drog v EÚ a pritom štatistiky potvrdzujú nárast ich užívania za posledných 20 rokov = súčasný model drogovej politiky je nefunkčný
- dopyt priamo ovplyvňuje ponuku a pomáha udržiavať čierny trh a organizovaný zločin
- vyvodzovanie trestnoprávnej zodpovednosti za držbu malého množstva drog pre vlastnú spotrebu neefektívne plýtva finančnými zdrojmi (dokazovanie) a personálnymi kapacitami (polícia, súdy, väznice)
- stigmatizácia najmä mladých ľudí, zhoršenie spoločenského uplatnenia (zápis do registra trestov), neprimeraný zásah do osobnej sféry
- prísne trestné postihy za držbu marihuany ako najčastejšie užívanej drogy má za následok zvýšenú tendenciu užívať neznáme a potenciálne nebezpečné látky
- v prípade tzv. marihuany znemožňovanie svojpomocnej liečby u niektorých oficiálne nevyliečiteľných chorôb
Navrhované riešenie:
- dekriminalizácia držby drog pre potrebu užívateľa
- vybudovanie komplexného samofinancujúceho modelu s akcentom na prevenciu + zachovanie primeraného odradzujúceho efektu v rovine priestupku
- želaný efekt spočíva v:
a) odbremenenie orgánov činných v trestnom konaní a súdov
b) narušenie štruktúr organizovaného zločinu (užívateľ si konopu radšej dopestuje sám než by si kupoval u dílera)
c) obmedzenie kontaktu užívateľov konopy s kriminálnym prostredím a zníženie rizika prechodu na iné tvrdšie drogy
d) zníženie rizík poškodenia zdravia užívateľov, ktorí kvôli súčasnému právnemu stavu radšej experimentujú s neznámymi legálnymi látkami („legal highs“)
e) vytvorenie zdroja financovania (výnosy z pokút) pre preventívne aktivity a založenie samofinancujúceho modelu drogovej prevencie 1
f) zlepšenie sociálneho statusu a inklúzie užívateľov, čo zabezpečí ich lepší prístup k rôznym formám pomoci
g) prelomenie tabu a zvýšenie záujmu občianskej spoločnosti o problematiku, čo napomôže k celkovej osvete
h) celkové zníženie miery užívania v budúcnosti vďaka preventívnym programom zameraným na mládež 2
i) dobehnutie západných krajín EÚ, pokiaľ ide o efektivitu a účelnosť právnych úprav
1 v roku 2012 bolo pre držbu drog pre vlastnú spotrebu trestne stíhaných cca 1200 osôb; ak by sa na pokutách
vybralo priemerne 200 €/osoba, tak by sa vytvorili zdroje vo výške 240 000 € ročne (nerátajúc úspory na
znalecké posudky, čo je v súčasnosti cca 360 000 € ročne)
2 V prípade zadržania malého množstva drog u mladistvej osoby je možné upustiť od uloženia pokuty, ak by sa
mladistvá osoba dobrovoľne zapojila do edukatívneho programu sekundárnej prevencie, resp. liečby závislosti